5 tips om social media succesvol in te zetten



Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Veel eventmanagers en -organisatoren gebruiken social media dan ook als belangrijk marketingkanaal. Jouw doelgroep is er immers ook actief. In dit digitale tijdperk gaat alles steeds sneller en wordt de spanningsboog van mensen korter. Zij verwachten snel de juiste informatie. Social media spelen hierin een belangrijke rol. Maar hoe zorg je voor een sterke social mediastrategie voor jouw evenement waar zowel jij als je (potentiële) bezoekers vrolijk van worden? In deze blog geeft het NBC Congrescentrum een aantal tips, die zij eerder deelden in hun whitepaper over social media.

Tip 1: Sluit je online communicatie aan op de doelstelling van je evenement

Ga voor jezelf na waarom mensen besluiten naar jouw evenement te komen. Komen ze bijvoorbeeld voor entertainment, inspiratie, om te netwerken of om kennis op te doen? Wat de reden ook is, in de aanloop naar je evenement kun je online al aan hun behoeften gehoor geven. Want juist online kun je mensen perfect entertainen, inspireren, verbinden of informeren omdat in het huidige tijdperk vrijwel alles online gebeurt en te vinden is. Zo maak je ze enthousiast en nieuwsgierig naar meer.

Mensen die je evenement nog niet kennen of nog geen ticket hebben gekocht, zijn op deze manier sneller geneigd om deel te nemen. Mensen die zich al hebben aangemeld, blijven betrokken en enthousiast. Zorg ervoor dat je doelgroep jouw evenement niet vergeet en je ze ver van tevoren enthousiasmeert. Sterker nog: je wilt ze zo enthousiast maken dat ze andere mensen attenderen op jouw evenement en als ambassadeurs optreden.


Tip 2: Maak een contentkalender

Een contentkalender geeft je houvast voor alle uitingen die je plaatst op social media. Een contentkalender is simpelweg een zelfgemaakte kalender waarop staat wanneer je wat plaatst. Zo kun je van tevoren berichten maken en inplannen op de juiste dagen. Naast dat het erg handig is, motiveert een contentkalender je ook om daadwerkelijk content te plaatsen. Geef met de content eens in de zoveel tijd een sneakpeak. Zo kun je bepaalde sessies of sprekers onder de aandacht brengen.

Tip 3: Monitor vragen en reacties

Actief zijn op social media betekent meer dan alleen berichten uitsturen. Het is belangrijk om de interactie aan te gaan met je bezoekers en te reageren op eventuele vragen of opmerkingen. Realiseer je dat er op de sociale kanalen over je gepraat wordt. Houd dit dus scherp in de gaten.

Je kunt op de social media-kanalen zoekwoorden intypen. Zoek niet alleen op je event-hashtag, maar ook op de naam van je evenement of de locatie. Als je veel activiteit verwacht op social media, kun je ook verschillende (gratis) social media monitortools gebruiken.

Tip 4: Zet fotomarketing in

Fotomarketing doet het altijd goed: een foto zegt immers meer dan duizend woorden. Wil je er zeker van zijn dat er iets online geplaatst wordt, bijvoorbeeld met jouw hashtag? Zet dan fotomarketing in, zoals een photobooth, een green screen of simpelweg een team dat foto’s maakt op je evenement. Zorg ervoor dat bij de foto’s ook je (event)logo en hashtag vermeld worden en de foto’s direct online komen te staan.

Tip 5: Maak foto’s en verspreid de content

Als je het goed gedaan hebt én een beetje geluk hebt, dan praten mensen uit zichzelf over je event en delen ze nog foto’s en ervaringen naderhand. Soms moet je het even een duwtje geven. Het is daarom handig om de content (foto’s en/of video’s) die je verzameld hebt op het event, na het evenement te delen. Denk niet alleen aan foto’s en ervaringen, maar ook aan de slides van de sprekers en bedank aanwezigen en andere betrokkenen.

Je kunt ook je volgers vragen hun mooiste foto in te sturen of te laten weten wat zij het leukst vonden van jouw evenement. Plaats niet alle verzamelde content tegelijk, maar spreid het een beetje uit. Afhankelijk van de content, het type evenement en bezoekers kun je de aandacht zelfs nog weken vasthouden.

Nog meer handige tips?

Wil je nog meer handige tips over de inzet van social media voor, tijdens en na je event? Download dan de whitepaper ‘Social media op je event’.

119 keer bekeken

De Eventmanager

Over ons

Privacy Statement

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook
  • Instagram