Bezoek aan MART VISSER Headquarters Amsterdam


Wie de PC Hooft of Leidsestraat verwachtte, kwam bedrogen uit. Het Amsterdamse hoofdkwartier van couturier en beeldend kunstenaar Mart Visser is sinds mei 2018 gevestigd op bedrijventerrein Schinkel. Zeventig leden van Genootschap voor Eventmanagers en Platform Cultuur Locaties waren er op 16 september jl. te gast voor een kijkje achter de schermen.




De uitnodiging voor dit exclusieve bezoek was een kennismakingscadeautje van Creative Avenue, de nieuwste Preferred Partner van het Genootschap. Dit media-, event- en entertainmentbureau bestaat sinds 2015 en produceert onder andere mooie ontvangsten met en voor Mart Visser. Eigenaren Glen Ritzen en Stefan van Gils boden, in samenwerking met Mart Visser, deze best practice uit hun bedrijf aan, aan de GvE- en PCL-leden. Om die op locatie en aan den lijve te kunnen ervaren.

Dit ben ik

De rauwe industriële plek waar het hoofdkwartier is gevestigd, zal menige wenkbrauw hebben doen optrekken. Eenmaal binnen vielen vooral de monden open. Het twee verdiepingen hoge pand herbergt, naast het archief van 25 jaar modeontwerpen, de haute-couturesalon, het haute-coutureatelier en de showroom voor de prêt-à-porter webshop.


Maar absoluut hoogtepunt is de grote witte ruimte in het hart van het pand, een arena met een immense monumentale trap en grote kunstwerken van de hand van Mart Visser aan de muren. In zijn welkomstwoord maakt hij zelf een grap over de locatie: “Bij het vuilnis rechtsaf, dan kom je bij mij uit.” Maar volstrekt duidelijk is dat dit pand hem past als een handschoen; waar hij zijn nieuwe collecties presenteert, waar fotoshoots plaatsvinden, maar waar hij ook in opdracht catwalk-diners of andere tailormade bijeenkomsten inricht. “Na jaren grote shows in het Hilton Hotel te hebben gedaan, was ik ‘showmoe’. Niet meer geïnteresseerd in die shows waar het allemaal draaide om wie op welke rij zit. Hier kan ik alle kanten op, kan ik laten zien wat en wie ik ben en wat mijn handschrift, mijn signatuur is.” Waarmee hij doelt op zowel zijn mode- als zijn artwork-creaties.




Licht ontregelend

Na de inleidende woorden tonen drie modellen in een half uur een groot aantal archiefstukken uit Vissers collecties, van 1996 tot nu. Het is een pure performance-act die licht ontregelend werkt op de gasten. Wat gebeurt er, moeten we stil zijn, mogen we zelf ook gaan rondlopen?


“Dat was precies de bedoeling,” lacht sales & marketing manager van Creative Avenue, Danny ten Brummelaar. Daags na de bijeenkomst vragen we hem naar het doel van deze kennismakingsbijeenkomst. “Jullie leden zijn natuurlijk een bijzondere groep. Die wilden we graag laten beleven wat gasten op een event van ons ook beleven. We wilden laten voelen wat een ruimte met je doet, maar ook hoe het voelt als er niet aan bepaalde verwachtingen wordt voldaan.” Uit eigen ervaring: dat voelde inderdaad raar, maar had tegelijk iets bevrijdends omdat je je open stelt voor de totale beleving.


Hoe gaat Creative Avenue het Preferred Partnerschap verder invullen, hebben ze daar al ideeën bij? “Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Hangt ook af van hoeveel ruimte we hebben om dingen te doen en onze kennis te delen. Zoals onze ervaring met hoe je een echte beleving kunt maken van een eventruimte. Vaak denken mensen bijvoorbeeld dat hun eigen locatie helemaal niet geschikt is als eventlocatie. Wij bouwen die dan zo om dat elke vierkante meter een functie krijgt. Beleving creëren is een van onze sterke punten. Het anders willen doen dan anders prikkelt organisaties om het gesprek met ons aan te gaan. Dat geeft ons vervolgens voldoende input om grenzeloos te creëren.”





Lees in het komende magazine (verschijnt december 2019) een uitgebreid interview met couturier en beeldend kunstenaar Mart Visser.



Tekst: Carla van Elst Fotografie Mart Visser in atelier: Creative Avenue

De Eventmanager

Over ons

Privacy Statement

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook
  • Instagram