top of page

G14 oefent in creativiteit

​“Creativiteit is heel belangrijk in onze branche. Creativiteit is veel meer dan leuke ideetjes verzamelen, het is echt een lastige competentie. Creativiteit heeft te maken met talent én met vaardigheden en die laatste kun je oefenen. Dat is trouwens ook de enige manier om je creativiteit te verbeteren.” Zegt Dirk Prijs, directeur van G14.


Op maandag 17 september 2018 namen in totaal 60 G14-leden deel aan de bijeenkomst ‘5 stappen naar creativiteit’. In een carrousel van drie opeenvolgende interactieve sessies maakten zij kennis met vijf creatieve technieken op het gebied van debriefing en brainstormen. In de meeste gevallen was het een hernieuwde kennismaking. Want al liggen de studiejaren voor veel jonge G14-leden in een nog niet zo heel ver verleden, de creatieve technieken zijn vaak toch wat weggezakt, verdrongen door de waan en de hectiek van de dagelijkse praktijk. Dan is zo’n opfrismoment heel waardevol. Of zoals Milan Gennissen (medeoprichter/-eigenaar van Meisjes van de Wijn het formuleert: “Ik heb nu een heel andere invalshoek, sta anders in het werkveld. Kan technieken toepassen op een manier die ik als student nog niet zag.”

Blok graniet De bijeenkomst werd gehouden in de thematisch ingerichte zalen van Claus Park Collection te Hoofddorp. De drie workshops werden ingeleid en begeleid door drie creatieven van naam. Onder leiding van Juup Laarman-de Kanter (Juups Impactvolle Ontmoetingen) oefenden de deelnemers het brainstormen, zowel vanuit een willekeurig startpunt als via het bedenken van alternatieven. Samen met Paul Bransz (Random Creatives) worstelden ze zich door technieken als brainwriting en negatieve brainstorm. Tim Cremers (Timboektoe Communicatie), tot slot, trainde de deelnemers in debriefing: de noodzakelijke – maar o zo lastige – zoektocht naar de vraag achter de vraag bij een opdrachtgever. Bij deze laatste workshop trad Dirk Prijs zelf op als de weinig communicatieve opdrachtgever die na een vage briefing niet van plan is het achterste van zijn tong te laten zien. Hij was “net een blok graniet”, verzuchtte een van de deelnemers, die dat zelf in real life ook weleens meemaakt met opdrachtgevers. “Soms omdat ze geen tijd voor je willen maken, maar ook wel omdat ze zich niet verantwoordelijk voelen voor de inrichting van een evenement. Sommigen zeggen letterlijk ‘ja, hallo, ga je dat nu aan mij zitten vragen, jij moet het event toch vormgeven!”

Boksbal De Eventmanager sprak na afloop met drie deelnemers. Alle drie beamen ze dat creativiteit heel belangrijk is in hun vak en dat ze het bij het overgrote deel van hun dagtaak hard nodig hebben. Voor mooie maatwerkconcepten bijvoorbeeld en om opdrachtgevers én gasten steeds te kunnen verrassen, maar ook om goed en flexibel te reageren op de onverwachte situaties die zich altijd weer voordoen tijdens evenementen. Wat vonden ze eigenlijk de lastigste techniek om onder de knie te krijgen of om toe te passen in de praktijk? Voor Emilie Veldman (accountmanager Select Catering) was dat ‘brainstorm vanuit een willekeurig startpunt’. “Dat was mijn eerste sessie en daarbij bleek meteen dat we allemaal veel te gefocust zijn op oplossingen en haalbaarheid. Maar bij creativiteit moet je eerst je gedachten laten gaan en pas in een later stadium bedenken wat haalbaar is. Juup liet ons oefenen met een boksbal: wat valt je daar allemaal aan op, welke associaties heb je? Om vervolgens van daaruit koppelingen te maken naar het idee waar je naar op zoek bent. Lastig, maar voor mij ook de leukste oefening om te leren out-of-the-box te denken.”

Dóórvragen Milan Gennissen bestempelde de debriefing technieken – op zoek naar de vraag achter de vraag van een opdrachtgever – als lastig. Vooral omdat die zijns inziens minder passen bij zijn rol als leverancier. “In de training werd gezegd dat je met dóórvragen kan ontdekken wat een opdrachtgever nu precies wil en dat je daarin best brutaal mag zijn. Maar dat is toch meer iets voor de eventorganisator. Als leverancier doorvragen is lastig, want dat heeft de eventorganisator als het goed is ook al gedaan. Toch was het goed om dit te oefenen, want ik werd daardoor getriggerd om scherper te zijn op de manier waarop ik vragen stel.” Ook Lotte Nusse (accountmanager De Borrelfabriek) worstelde het meest met ‘de vraag achter de vraag’. “Die oefening was eigenlijk confronterend, op het irritante af. Waarschijnlijk ook omdat wij al zo ‘vol’ zaten van de eerdere sessies, dat we niet goed wisten hoe we dit moesten aanpakken. Tim bleef ons maar aanmoedigen om dóór te vragen, maar dat was echt lastig. Achteraf vind ik dit toch ook de leukste oefening, omdat het me aan het denken heeft gezet.”




​“De omgeving is ook van invloed bij een brainstorm. Tijdstip, ruimte, collega’s die je erbij vraagt; het speelt allemaal mee. Een leuke tip was om met muziek het creativiteitsproces te beïnvloeden. Iets om over na te denken.” Emilie Veldman









“Brainstormen vanuit een willekeurig startpunt is snel en gemakkelijk toe te passen én gaat het meest out-of-the-box. Levert volgens mij ook de meeste creatieve ideeën op. Die misschien niet allemaal bruikbaar zijn, maar dan wel dienen als basis voor verdere ideeënvorming en voortborduren.” Milan Gennissen








“De diversiteit van de deelnemers was inspirerend. Iemand van een locatie stelde als eerste vraag ‘wat is het budget?’ Logisch, want een locatie denkt vanuit de opties die ze dan kunnen aanbieden en de partners die ze eraan kunnen koppelen. Cateraars of decorateurs zijn ook geïnteresseerd in het budget, maar zullen toch eerder beginnen met ‘wat wil je uitstralen?’.” Lotte Nusse




Tekst: Carla van Elst

14 weergaven
bottom of page