top of page

Gamification inzetten tijdens evenementen

Gamification is een methode waarbij speltechnieken uit games worden ingezet in werkelijke situaties om een publiek iets bij te brengen, hun gedrag op positieve manier te sturen of om betrokkenheid te creëren. Het wordt toegepast in het onderwijs, gezondheidzorg en de wetenschap, maar ook tijdens evenementen kan gamification een handig hulpmiddel zijn om het publiek aan te spreken en ze iets mee te geven dat ze zullen onthouden.



“Vertel het me en ik zal het vergeten, laat het me zien en ik zal het onthouden, laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken”, verkondigde de Chinese wijsgeer Confucius al voor onze jaartelling. Een publiek activeren en aanzetten om iets spelenderwijs te ontdekken is een efficiënte manier om je boodschap over te brengen en te doen onthouden.

Gamification kan daarvoor worden ingezet, al kent gamification wel regels. Er is wellicht sprake van competitie als een bedrijf het behalen van targets presenteert als spel, maar het kan niet echt gamification genoemd worden. Bij het toepassen van gamification moet namelijk juist rekening worden gehouden met de persoonlijke drijfveren en doelen van de deelnemers. Tegelijkertijd moet je inzetten op evolutionaire drijfveren, zoals groepsdruk, de motivatie om de beste te zijn en onze behoefte naar beloning.


Zwitserland Bij het organiseren van een- of meerdaagse evenementen kan gamification worden ingezet. Bij de jaarlijkse Meeting Trophy in Zwitserland, een vierdaagse competitie voor eventmanagers uit verschillende landen, wordt dit al vijftien jaar gedaan. Het Switzerland Convention and Incentive Bureau organiseert het evenement. Er worden landenteams gemaakt en met hun team reizen de deelnemers vier dagen met elkaar door het land. Onderweg doen ze opdrachten en quizzen en proberen zij de andere teams te verslaan.

In de opdrachten en quizspelletjes die deelnemers doen, wordt vrijwel altijd verwezen naar Zwitserland of typische Zwitserse dingen. Spelenderwijs leren de deelnemers daardoor meer over bijvoorbeeld de Zwitserse economie, infrastructuur en tradities. Dit kan ertoe leiden dat eventmanagers Zwitserland sneller in overweging nemen als zij bijvoorbeeld een internationaal congres in Europa moeten organiseren. Dit is ook het achterliggende doel van de Meeting Trophy en de reden waarom het Switzerland Convention and Incentive Bureau dit vierdaagse evenement is gaan organiseren.



Uitdaging

Barbra Albrecht heeft de leiding bij het Switzerland Convention and Incentive Bureau. Eventmanagers zijn veelal mensen die van uitdaging houden, ze zijn gewend om druk bezig te zijn en ze houden wel van competitie, merkt ze op. Dit is volgens haar precies de reden waarom de reis aanspreekt bij deze doelgroep en succesvol is. Het belangrijkste is dus dat de deelnemers gemotiveerd zijn en daarom is de eerste stap bij de toepassing van gamification volgens haar: “Ken je publiek”.


Barbra Albrecht, directeur Switzerland Convention and Incentive Bureau.









 

Wat volgt daarna?

Samen met Barbra Albrecht zetten we nog een aantal tips voor je op een rij:

  1. - Verras deelnemers op positieve wijze en zorg voor afwisseling. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een onbekende, bijzondere locatie te kiezen.

  2. - Creëer inhoudelijke haakjes met een thema of met het bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld tijdens een quiz met de vragen daarop inhaken.

  3. - Zorg dat je iets aanbiedt waardoor een deelnemer leert, geïnspireerd raakt en er professioneel maar zeker ook persoonlijk iets uithaalt.


 


Mee op reis

Ben je benieuwd geworden naar de Meeting Trophy en wil je graag mee op reis? Elk jaar wordt de Meeting Trophy in juni georganiseerd. Deelnemers kunnen zich daarvoor aanmelden bij de Nederlandse vertegenwoordiger van Switzerland Convention and Incentive Bureau.


De Meeting Trophy kent nog wel een bijzondere regel: deelnemers mogen slechts één keer in hun leven mee op deze reis. Het Switzerland Convention and Incentive Bureau organiseert daarnaast wel jaarlijksspeciale bijeenkomsten, zoals reünies, om oud-deelnemers weer bij elkaar te brengen.



Tekst: Anika van de Wijngaard Foto's: Switzerland Convention and Incentive Bureau

155 weergaven
bottom of page