top of page

Hilarisch en inhoudelijk: wat is succes en hoe maak ik zuivere keuzes?



​Workshop Rob Urgert & Joep van Deudekom tijdens INSPIRE  “Ik heb hier 50 euro en die geef ik aan iemand die nu opstaat, zonder dat ik daar iets voor terug hoef.” Mijn eerste gedachte? ‘Ja, het zal wel...’. Maar ik denk fout, want inderdaad, Joep van Deudekom geeft een briefje van 50 aan een van de leden van het Genootschap voor Eventmanagers die wél de moed had op te staan. Er heerst grote verbazing om mij heen. “Geeft hij het nou echt zomaar weg?”


Van Deudekom vraagt zich af waarom slechts tien mensen opstonden terwijl er toch zo’n 60 in de zaal zitten. “Verdienen jullie zoveel of vertrouwen jullie mij niet? Angst is een valkuil mensen, zo mis je heel wat. Ik doe het dus nog een keer,” zegt Van Deudekom terwijl hij nog een briefje van 50 uit zijn zak haalt. “Wie het eerst opstaat ...” Binnen een mum van tijd staat een aantal mensen op, maar zij krijgen de deksel op hun neus wanneer hij zijn zin afmaakt: “... moet aan mij 50 euro betalen.” De zaal lacht en Van Deudekom zegt: “Angst is een valkuil, maar je moet ook niet naïef worden.”

Wie zijn Rob en Joep? Samen met Rob Urgert heeft Joep van Deudekom twee spraakmakende cabaretsessies voor de zakelijke markt ontwikkeld, met hilarische en leerzame momenten. Want weet jij wie je het meest succesvol acht als je drie mensen op een foto ziet staan? “De middelste. Zorg daarom dat je altijd in het midden staat bij een groepsfoto, zo krijg je het centerstage effect. Je kunt vooral leren van Ivo Niehe, de koning van het centerstage effect!”


Rob Urgert is niet alleen cabaretier maar ook gepromoveerd wetenschapper; Joep van Deudekom is ex-gymleraar, ex-jurist en nu cabaretier bij NUHR. We kennen hen onder andere van het satirische weekoverzicht op NPO1, genaamd de Kwis en van het populairwetenschappelijke programma het Instituut.

Succesvolle tours In vogelvlucht nam het tweetal de bezoekers van INSPIRE mee door de beide programma’s die zij ontwikkeld hebben voor de zakelijke markt: ‘hoe word ik succesvoller dan mijn collega’s’ en ‘the manipulation game’. 



De juiste mentaliteit? Aan de hand van foto’s en filmpjes word je meegezogen in een draaikolk van humor en inzichten. “Heb je wel de juiste mentaliteit om succesvol te worden? Ben je een jager of meer een verzamelaar?” Zo stellen Urgert en Van Deudekom ons voor een aantal dilemma’s, waarbij we een rode of groene kaart in de lucht moeten houden bij wijze van antwoord. Ze tonen een foto van Indiase schoolkinderen en vragen of je bij het zien van deze foto een lange reis door India wilt maken of dat je denkt ‘potverdikkie, daar lopen een hele hoop goedkope arbeidskrachtige mensen’. Na vijf vragen wordt de balans opgemaakt; wie had het meest met rood geantwoord? “Jullie zijn winnaars, gemaakt om te winnen, jullie zijn Ronaldo, hebben schijt aan de rest van de wereld. Niet noodzakelijk de meest sympathieke mensen, maar wel succesvol.”

Wie heeft, euh, is de langste? Er komen nog meer weetjes om de hoek bij een foto met vier coassistenten. Want wie heeft de grootste kans om later chirurg te worden? Is dat de jonge man, is dat de lange man, de oudere man of de vrouw? Het blijkt de langste persoon te zijn. Waarom? De cijfers liegen er niet om; de gemiddelde huisarts in Amerika is 1.72 meter en de gemiddelde chirurg is 1.79 meter. Het is raar, want lengte speelt geen rol in dat beroep, toch is het een gegeven. En dat blijkt zich ook te verhouden tot advocaten, studenten, waarschijnlijk zelfs bij eventmanagers, en dan vooral in Westerse samenlevingen. Nog eentje dan: gemiddeld is de Amerikaanse man 1.74 meter, maar alle presidenten steken daar letterlijk met kop en schouders bovenuit. Voor de Franse premier Sarkozy gaat die regel niet op – en er wordt een foto getoond van Sarkozy op een verhoginkje om boven het katheder uit te kunnen komen.


Weloverwogen keuzes In sneltreinvaart gaan de mannen van de ene naar de andere grap en tonen er foto’s en filmpjes bij. We krijgen een korte amuse voorgeschoteld van het hyperactieve programma ‘hoe maak je zuivere keuzes’. Daarin wordt duidelijk dat we helemaal niet zulke zuivere en weloverwogen keuzes maken als we geneigd zijn te denken. Met humoristische voorbeelden tonen ze aan dat angst, groepsdruk, zelfoverschatting en seks belangrijke factoren zijn hierin. Van Deudekom: “En als je de verkeerde keuze maakt, praten je hersenen het vaak goed. Zo kun je jezelf ervan overtuigen dat het toch de goede keuze was. Dus een droomauto niet kopen zorgt ervoor dat je daarna over die stationwagen zegt dat die wel veel meer ruimte heeft.” Aan het einde van de workshop wordt de eventmanager die 50 euro in ontvangst nam naar voren geroepen. Ze krijgt een daverend applaus van alle aanwezigen, want zíj werd niet geleid door ‘angst’ en maakte de juiste keuze... zo simpel kan wetenschap met een vleugje humor zijn.




Door: Barbara van Baarsel Foto's: ANP, Rámon van Jaarsveld, Reuters

63 weergaven
bottom of page