top of page

Hogeschool Tio koppelt bedrijf en student



Hoe vinden bedrijven de stagiairs waar ze wat aan hebben? En hoe vinden studenten de beste stageadressen? Onderwijsinstelling Hogeschool Tio biedt een gedegen antwoord op die vragen door elk jaar het Career Event te organiseren. Hier worden jaarlijks tientallen matches gemaakt tussen bedrijven en potentiële stagiairs.


​Sinds twee jaar is Martijn Westerbrink (hoofd International Office) als verantwoordelijk projectleider betrokken bij de organisatie van het Career Event. Hij vond dat het event – dat tot 2016 nog Tio Bedrijvendag heette – wel een upgrade kon gebruiken. Vorig jaar werden daarom diverse vernieuwingen in de organisatie doorgevoerd, die dit jaar nog verder werden aangescherpt.


Netwerken Hoeveel matches tussen bedrijven en studenten er dit jaar gemaakt zijn, zal pas in de weken na het event duidelijk gaan worden. Martijn Westerbrink verwacht echter veel concrete resultaten te gaan horen van de studiecoaches. Diverse bedrijven meldden aan het eind van het event al bij hem dat zij interessante opties hadden gekregen en met verschillende studenten contact wilden gaan opnemen. “Tio bouwt met dit event ook aan een eigen netwerk van bedrijven. Sommige bedrijven waren er dit jaar voor het eerst, maar veel andere zijn er nu al voor de 10e of 15e keer bij,” vertelt hij. “Ook maken we gebruik van andere netwerken, zoals het Genootschap voor Eventmanagers. Een aantal van de Preferred Partners van het Genootschap was ook dit jaar van de partij als standhouder.”



B2B-modus Het Career Event is het grootste jaarlijkse event van Tio. Voor het tweede achtereenvolgende jaar werd het georganiseerd in het Congrescentrum NBC in Nieuwegein. Met hun pay-off ‘the place to business’ sluit deze locatie naadloos aan bij het doel van het event. “Deze locatie zet de studenten direct in een business-to-business modus,” zegt Martijn Westerbrink. “Je ziet ze denken: ‘hier kan ik zaken doen; welke stages worden aangeboden, wat heb ik die bedrijven zelf te bieden en is dat een match’.” Het evenement groeit ook jaarlijks: waren er vorig jaar nog 130 bedrijven die een beursstand hadden gehuurd en 1.400 bezoekende studenten, dit jaar waren er zelfs 150 stands en liepen er meer dan 1.500 studenten rond. De achterwand van elke beursstand bevatte alle relevante informatie over het bedrijf: logo, studierichting, gewenst stageniveau, stage in binnen- of buitenland. “Dit jaar werkten we ook met studentenbadges in de kleur van hun opleiding, die correspondeerde met de kleuren op de achterwand van de beursstands. Zo konden student en standhouder elkaar snel traceren.”


Keynotes en College Tour Naast de kans om hier je gedroomde stageadres te vinden, biedt het Tio Career Event voor studenten een boeiend sprekersprogramma en diverse workshops. Dit jaar was gekozen voor een wat kleinere plenaire zaal voor het sprekersprogramma, maar ook voor drie in plaats van één keynote spreker. “In de plenaire zaal konden we een halfronde opstelling maken voor 600 personen, die zo wel veel dichter bij de sprekers zaten dan anders. Daardoor ontstond er meer interactie met de zaal.”

Keynote sprekers waren Ynzo van Zanten (Tony’s Chocolonely), Marco Aarnink (Drukwerkdeal) en Bouwe Bekking (Team Brunel Volvo Ocean Race). Ook waren er sprekers die speciale lezingen hielden voor studenten van de verschillende Tio-opleidingen. Zo trad Estée Strooker, winnaar Masterchef 2010 en nu eigenaar van twee succesvolle restaurants in Arnhem, op voor de studenten Hotel- en Eventmanagement en ging Yvo Staudt voor de Business-studenten nader in op de ontwikkeling van zijn merk Staudt Watches. Net als vorig jaar werd de dag afgesloten met een interview van Twan Huijs in College Tour-setting. Gast van de dag was Jan Smeets, directeur en een van de oprichters van Pinkpop.

Tekst: Carla van Elst

23 weergaven
bottom of page