top of page

Magazine De Eventmanager al gezien?





Rond medio december heeft iedereen vast en zeker de nieuwe editie van magazine De Eventmanager ontvangen. ‘We zijn goed op weg’ staat op de voorkant en daarmee doelen we op verschillende zaken. Bijvoorbeeld: de constatering dat het vak van eventprofessional de laatste jaren zo’n hoge vlucht heeft genomen. En: dat we nog nooit zoveel inhoudelijke bagage hebben kunnen meegeven aan onze leden als in 2018. Maar ook: dat we alweer mooie plannen hebben voor 2019.





Het is vaak gezegd: het ‘zakelijk evenement’ heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Van de feestelijke of just-for-fun bijeenkomst van vroeger is het uitgegroeid tot het strategische onderdeel van de marketing- en communicatiestrategie van bedrijven en organisaties. Daardoor staat het evenementenvak – in de breedste zin van het woord – inmiddels op een hoog plan en is de eventprofessional van nu van een heel ander kaliber dan zijn/haar collega van pakweg 20 jaar geleden. Ons werk voor het Genootschap voor Eventmanagers, G14, Platform Museum Locaties en Theater Locaties Nederland houdt gelijke tred met deze ontwikkelingen. En dat is goed zichtbaar in ons nieuwste magazine.

Terugblik op seminars Hierin kijken we onder andere terug op een aantal van de inhoudelijke seminars die we afgelopen jaar organiseerden voor de leden van GvE, G14, PML en TLN. Seminars over salesplannen schrijven bijvoorbeeld, maar ook over hoe je het Event Canvas toepast of events inzet als marketingmiddel. Deze en andere kennissessies uit 2018 werden door onze leden in de evaluatie achteraf hoog gewaardeerd, de gemiddelde NPS-score is 23. Een mooi resultaat, waaruit we kunnen afleiden dat we voldoen aan de kennis-en informatiebehoefte bij onze leden én dat we tegelijkertijd met ons seminarprogramma bijdragen aan het steeds hogere werkniveau van de eventprofessional.


Nieuwe eventopleiding In het magazine brengen we daarnaast twee uitgebreide nieuwsartikelen die vooruitblikken op 2019. Zo hebben we een nieuwe eventopleiding in de maak; de eerste lichting daarvan gaat in het voorjaar van 2019 van start. Het betreft een post-hbo-opleiding, gericht op de eventprofessional met meerdere jaren werkervaring die meer kennis wil over het strategisch inzetten van evenementen.


De opleiding wordt verzorgd door een nieuw opleidingsinstituut – Event Business Academy – dat is opgezet door dé expert op het gebied van marketingstrategie Ment Kuiper. “De kracht van deze opleiding wordt dat je tijdens elke bijeenkomst dingen gaat horen die je de volgende dag al kunt toepassen in je werk,” aldus Ment in De Eventmanager.


​​Initiatiefnemers Leon Kruitwagen en Dirk Prijs vroegen twee GvE-leden mee te denken over vorm en inhoud van de nieuwe opleiding. Jurgen Dhollander (UWV) en Annelies Krol (Achmea) vertellen in het magazine over hun bijdrage aan de voorbereidingen van het nieuwe curriculum. “Wij zijn gevraagd om vanuit de praktijk te kijken naar wat er nu echt nodig is om events als strategisch communicatiemiddel in te zetten. Wat betekent dat voor het functieprofiel, de inhoud van de opleiding, de exameneisen? In de voorbereidingsperiode is daarover veel gezamenlijk overleg geweest. Daarnaast hebben we heel veel vakliteratuur doorgenomen, om een keuze te kunnen maken voor de verplichte leeslijst.”


Nieuwe vakorganisatie cultuurlocaties Nóg een geplande ontwikkeling voor 2019 is de lancering van een nieuwe kennis- en netwerkorganisatie voor cultuurlocaties met zakelijke verhuur. De eerdere vakorganisaties voor cultuurlocaties – PML en TLN – gaan hierin op; per 1 januari 2019 is de samensmelting een feit. De nieuwe vakorganisatie staat niet alleen open voor musea en theaters, maar ook voor poppodia, filmtheaters en culturele centra. De nieuwe overkoepelende vakorganisatie heeft ‘cultureel ondernemerschap’ als hoofdthema en Joram Albus is manager van deze nieuwe club. Hoe gaat hij dat hoofdthema invullen? “Onder meer door aandacht te geven aan het incorporeren van cultureel ondernemerschap binnen de interne organisatie van een cultuurlocatie; wat neerkomt op het helpen ontwikkelen van een bepaalde mindset. De blik verruimen, op een andere manier kijken naar werkvormen, modellen en formats, nieuwe dingen willen uitproberen. Dat is nog een flinke uitdaging, misschien wel de grootste.” Tekst: Carla van Elst

bottom of page