Meer dan alleen tennis op topniveau



Tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament gaat het over meer dan alleen tennis op topniveau. De week staat voor ABN AMRO met name in het teken van relatiemarketing. Daarnaast brengt de bank zijn maatschappelijke doelen op verschillende manieren onder de aandacht tijdens het evenement. Zo dragen bijvoorbeeld 10.000 recyclede ballen dit jaar bij aan de boodschap dat ABN AMRO zich wil inzetten voor een duurzame toekomst en circulaire economie.


Op uitnodiging van G14-lid Joost Roozekrans (ABN AMRO) brachten G14-leden op 11 februari een bezoek aan het sportevenement.




De professionele tennissport, daar draait het natuurlijk vooral om. Het ABN AMRO World Tennis Tournament heeft een zogeheten ATP 500 Status en is voor professionele tennissers een interessant toernooi waar ze punten kunnen behalen voor hun internationale ranking. Zo kwam in 2018 Roger Federer naar Rotterdam en door het tennistoernooi te winnen, kwam hij op nummer 1 op de wereldranglijst. Voormalig proftennisser Richard Krajicek is al zeventien jaar directeur van het tennistoernooi in Ahoy. Hij blikt niet alleen tevreden terug op voorgaande edities, maar ziet ook dat het evenement nog steeds groeit en vernieuwt. “Toen ik zeventien jaar geleden aantrad als directeur was het evenement voor mijn gevoel al een geoliede machine. Ik kon mij daardoor bezighouden met spelers, managers, ATP en de pers”, vertelt hij.


Zakelijke relaties

Richard richt zich vooral op de sport en de tennissers, merkt Ernst Boekhorst (Head of Brand, Sponsoring & Foundation van ABN AMRO) op. ABN AMRO is al bijna 47 jaar de drijvende financiële kracht achter het sportevenement. Zo’n langlopende sponsorrelatie is bijzonder en daar komt bij dat de bank de enige hoofdsponsor is van het evenement, stelt Ernst. “We betalen jaarlijks zo’n 3 miljoen euro.” Voor de bank is het daarom een voorwaarde dat het evenement meer is dan enkel een professioneel sporttoernooi. Tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament nodigt de bank jaarlijks ongeveer 16.000 zakelijke relaties uit en worden er een groot aantal inhoudelijke seminars over duurzaamheid, beleggen en andere zakelijke onderwerpen georganiseerd. “Je kunt hiermee verdieping geven aan je evenement”, zegt Ernst.


Recycle

ABN AMRO gebruikt het sportevenement ook om maatschappelijk actief te zijn en hun maatschappelijke doelstellingen bij het publiek en hun relaties onder de aandacht te brengen. Hiermee wordt er een ander licht geworpen op de bank. “We zijn geen Triodos of ASN Bank, maar we zetten wel in op duurzame producten en diensten”, legt Ernst uit. Ook bij het toernooi is nagedacht over duurzaamheid: “Zo is de catering voor 70 procent veganistisch en we proberen bezoekers te stimuleren om met het openbaar vervoer te komen.”

De bank blijft zich de komende jaren inzetten om innovatie op gebied van duurzaamheid en de circulaire economie te bevorderen. In de aanloop naar het ABN AMRO World Tennis Tournament liet de bank al een voorbeeld zien van hoe zij als sponsoren kunnen bijdragen aan deze ontwikkeling. De bank liet oude tennisballen inzamelen om daar vervolgens 10.000 gerecyclede ballen van te laten maken. Het project vergroot met name het bewustzijn rondom duurzaamheid, al heeft het bedrijf waarmee de bank samenwerkt inmiddels ook plannen om de tennisballen op de markt te brengen. In de professionele competities kunnen de ballen helaas niet worden gebruikt omdat ze niet voldoen aan de officiële eisen, maar amateursporters kunnen er wel mee tennissen. Ernst: “Jij en ik kunnen er prima een partijtje mee spelen.”



Wat kun je nog meer doen met kapotte of oude tennisballen? Bekijk hier een aantal innovatieve oplossingen:




Groen dakpaneel










Circulair









Tennisracketdempers










Hearo








Tekst: Anika van de Wijngaard Fotografie: Nunes dos Anjos

61 keer bekeken

De Eventmanager

Over ons

Privacy Statement

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram