top of page

“Sinds corona hebben alle organisatoren van evenementen er een extra podium bij

... en dat podium gaat niet meer weg.”




Bijna-vijftiger Sander Duivestein over nieuwe media: “Wij oudjes zijn door corona de technologische leefwereld van de jongeren binnen getrokken. Dat vind ik een enorm pluspunt, want anders had het allemaal veel langer geduurd.”



Sander Duivestein is schrijver, spreker en trendwatcher op het gebied van nieuwe media. Voor het VerkenningsInstituut Nieuwe Technologie (VINT) van ICT-dienstverlener Sogeti voert hij samen met collega’s onderzoek uit naar de opkomst van nieuwe media. Hij publiceerde ook diverse rapporten, boeken en columns over dit onderwerp. Zijn laatste boek – Echt Nep – verschijnt op 15 oktober a.s. en gaat over de technologische stroomversnelling die het gevolg is van de coronapandemie. “Wat we voor 2030 gepland hadden, qua technologie, is opeens in 2020 al binnengehaald. Direct gevolg is dat de echte en de virtuele wereld steeds meer in elkaar gaan overvloeien.” Op 28 september a.s. treedt hij op als keynote speaker tijdens The Experience Conference (TEC). Voorafgaand daaraan sprak hij met het Genootschap voor Eventmanagers over onder meer de nieuwe realiteit, deepfake en de spelende mens.


Nieuwe realiteit

De jaarlijkse nationale en internationale kennisevenementen van VINT werden in 2020, zoals overal in de eventbranche, volledig virtueel georganiseerd. Inmiddels werken Sander en collega’s aan de ontwikkeling van hybride varianten. “Sinds corona hebben alle organisatoren van evenementen er een extra podium bij gekregen – de nieuwe realiteit – en ik denk dat die niet meer weg gaat. Het virtuele zal nooit het fysieke vervangen, maar er zal wel steeds meer naar hybride toepassingen worden gezocht.”

Met die nieuwe realiteit doelt Sander op de combinatie van ‘echt’ en ‘nep’, die iedereen door het veelvuldig communiceren via beeldschermen goed heeft leren kennen. “We merkten dat we tijdens Zoom- en Teams-meetings konden spelen met onze achtergrond of onszelf konden veranderen in een avatar. Over dat spel met de realiteit, en de gevolgen daarvan, gaat mijn verhaal bij TEC. We gaan naar een tijdperk waarin we het virtuele hoger waarderen dan het echte leven. Je ziet dat al in game-omgevingen van Fortnite, Minecraft en Roblox. Of hoe we omgaan met virtuele mensen, zoals CGI (computer generated imagery) influencers, en met virtuele zaken als NFT’s (non-fungible token), CryptoPunks en zelfs digitale kleding. Waarom zijn mensen bereid om voor een virtueel Gucci-tasje veel meer te betalen dan voor het echte artikel?”


Deepfake

Met name de ontwikkelingen bij deepfake technologie inspireerden Sander en zijn mede-auteurs tot het schrijven van Echt Nep. Zij zijn van mening dat er in het begin vooral aandacht is geweest voor de negatieve kanten van deepfake: dat je iedereen ermee voor de gek kon houden. “Wij laten in het boek zien dat deepfake ook positieve kanten heeft, dat je het bijvoorbeeld kunt inzetten voor gedragstherapie.”

Die positieve en negatieve toepassingen passen perfect bij de allereerste wet van technologie, geformuleerd door filosoof Melvin Kranzberg: ‘Technology is neither good nor bad; nor is it neutral.’ “Wat Kranzberg daarmee bedoelde is dat het altijd gaat om de toepassing, hoe je iets gebruikt. Dat geldt voor technologie, maar ook voor een hamer.”

De schrijvers van Echt Nep zien veel positieve toepassingsmogelijkheden voor de digitale communicatietechnologie. “Je kunt er de realiteit mee veranderen: echte mensen in een virtuele omgeving plaatsen, of juist de mensen zelf veranderen. Ik kan bijvoorbeeld mezelf volledig virtualiseren, ik kan eruit zien als een kat, maar ook als Mark Rutte. En dat allemaal dankzij nieuwe technologie waarmee je, bij wijze van spreken, een Hollywood-filmstudio in je eigen huiskamer creëert. Je hebt er geen camera- of geluidsman of scriptschrijver meer bij nodig.”




Gevolgen voor events

De nieuwe technologie die door corona in een stroomversnelling terecht is gekomen, heeft grote gevolgen voor de eventwereld. Ook als er binnenkort weer meer live evenementen mogelijk zijn, zal de aandacht voor online en hybride vormen blijven bestaan. “Omdat mensen nu eenmaal beter kunnen netwerken op fysieke evenementen, blijft het live evenement een hele belangrijke ontmoetingsplek. Maar het verhaal dat verteld wordt, het gedachtengoed dat gedeeld wordt, dát gaat een grote digitale component krijgen. Omdat we ontdekt hebben dat het gewoon fijn is om vanuit huis zelf te bepalen wanneer je iets kijkt. Om niet in het stramien van een evenement mee te lopen, maar zelf te kiezen: wil ik dat nu of later doen? Ik denk dat door corona de geest echt uit de fles is, er is geen weg terug. Veel mensen zullen in de toekomst voor elk event de afweging maken: ga ik de energie, tijd en moeite nemen om naar dit fysieke evenement te gaan? Als ze willen netwerken, doen ze dat waarschijnlijk wel; gaat het ze puur om de inhoud, blijven ze misschien liever thuis en volgen het event op hun eigen tijd en in hun eigen tempo.”


Homo ludens

Volgens Sander zullen de technologische ontwikkelingen ertoe leiden dat bezoekers ook hogere eisen stellen. “Ik merk zelf dat ik veel meer hoogwaardige kwaliteit verwacht. Geen bulletpoint-presentaties meer, maar echte HD-producties waarbij er iets met het beeld gebeurt. Eigenlijk verwacht ik geëntertaind te worden in een volwaardige televisieproductie. Zo probeer ik in elk geval zelf mijn verhalen naar buiten te brengen.”

Hybride, hoogwaardige eventproducties; de door Sander geschetste toekomst heeft grote consequenties voor het vak, dat moge duidelijk zijn. Hoe kan een eventmanager daar dan het beste op anticiperen, wat is een eerste stap in de goede richting? “Ga spelen met die nieuwe technologie. Installeer bijvoorbeeld een tool op je laptop zoals mmhmm. Ga daar mee aan de slag, kijk wat het voor jouw presentaties kan doen. Of nog simpeler, begin met spelen met je achtergrond tijdens je Zoom- en Teams-omgeving. Verander je uiterlijk eens door er een andere avatar overheen te zetten. Het is niet moeilijk en fouten maken mag, want dat maakt jou en je publiek alleen maar aan het lachen. Ga gewoon het spel spelen. Dat zeggen we ook in ons boek: wij zijn de homo ludens, spelende mens. Hebben altijd gespeeld met de werkelijkheid, altijd gespeeld met de impressie die we bij anderen achterlaten. En nu krijgen we er een realiteitsinstrument bij, om nog meer met die digitale realiteit te spelen.”


We kunnen niet meer terug

Niet iedereen in de eventbranche zal staan te trappelen om de nieuwe virtuele technologie, en alles wat daaraan vastzit, te omarmen. Wat dat betreft is het goed om erop te wijzen dat de geschetste nieuwe ontwikkelingen vooral een uitbreiding van de mogelijkheden zijn. “Wat mij betreft betekent de opkomst van nieuwe media dat er iets bij komt. Het wordt en-en, niet of-of. Zoals altijd zullen de nieuwe vormen in begin enorm gehyped en overschat worden. Maar dat betekent niet dat we het kind met het badwater moeten weggooien. Na een aantal jaar, als we door de hype heen zijn, gaat het zich uitkristalliseren. Bill Buxton, voormalig Microsoft-man, zei al: technologie voldoet aan the long nose of innovation. Meestal is een periode van 30 jaar nodig om te kunnen doorgronden hoe we een nieuwe technologie kunnen gebruiken. Dat start met erover in gesprek gaan met anderen en zelf aan den lijve ondervinden wat het voor je kan betekenen. Dat kan maar op één manier, door er zelf mee te gaan spelen. Zo hebben we ook met sociale media om leren gaan. Sta ervoor open en probeer het te omarmen. We zijn door corona versneld in de toekomst geraakt en we kunnen niet terug. Dit is het tijdperk van digitaal Darwinisme: verander of verdwijn, aan jou de keus.”


 

The Experience Conference Op dinsdag 28 september a.s. treedt Sander Duivestein op als keynote speaker tijdens The Experience Conference (TEC). Deze zesde editie van TEC21 geeft een kijkje in de machinekamer van de eventwereld van morgen. In een centraal inspiratie-event - online te beleven én - exclusief voor marketeers, communicatie- en eventmanagers (opdrachtgevers) én IDEA-leden - live bij te wonen (100 live seats) plus een serie satelliet-events georganiseerd door IDEA-bureaus en -partners - wordt getoond hoe de interactie tussen fysieke en digitale events tot bloei komt.

Wil je de toekomst van live beleven? Laat je inspireren door o.a. Martijn Delayahe (directeur marketing en communicatie Afas), Ryan Strain (product manager YouTube) en natuurlijk keynote en trendwatcher Sander Duivestein. Moderator is Irene Koel (founder The Zooooo/voorzitter jury Effie). Maar er is bijvoorbeeld ook praktische informatie door Liselotte Oomen over hybride eventproductie en -regie.


Speciaal voor Genootschapsleden is er een korting op de ticketprijs van €75,-. Meer informatie en tickets via experienceconference.nl.

 

Tekst: Carla van Elst

61 weergaven
bottom of page