top of page

World’s leading kunst- en antiekbeurs

Het bezoek van G14 aan TEFAF bood de leden een inspirerend inkijkje in de organisatie van deze toonaangevende kunst- en antiekbeurs. Al 19 jaar verantwoordelijk voor deze organisatie is Manon van den Beuken, head of fair operations. Daags na de beurs deelde ze met De Eventmanager nog een persoonlijk nieuwtje: dit was haar laatste TEFAF-jaar.


Manon van den Beuken

Manon schoof aan als tafelgast bij de G14-draait-door en legde daar uit hoe je als beursorganisatie jaar op jaar de hoogste kwaliteit kunt bereiken en waarom dat voor TEFAF zo belangrijk is. 


Wat heb je G14 verteld? “Ik heb vooral een kijkje achter de schermen gegeven. Met name wat ervoor nodig is om dit evenement tot stand te brengen. Het hele jaar schaaf ik samen met de vaste toeleveranciers aan alle kleine stukjes van de puzzel. Deze stukjes moeten tijdens het evenement naadloos in elkaar vallen en daar zit de grote uitdaging. TEFAF is voor iedereen die eraan bijdraagt topsport.”

​​TEFAF’s ambitie op het gebied van kwaliteit is daarbij leidend? “Inderdaad, TEFAF staat bekend als ‘world’s leading art and antique fair’ en dat willen we blijven. TEFAF is het hoogst haalbare niveau voor iedereen. Niet alleen onze toeleveranciers leveren een topprestatie, ook is er een strenge selectie van kunsthandelaren. Verschillende commissies selecteren de beste handelaren ter wereld om deel te nemen en ook elk kunstobject wordt tijdens de keuringsdagen door ongeveer 300 internationale experts op echtheid en kwaliteit beoordeeld. Klopt een jaartal bijvoorbeeld niet, dan worden de labels aangepast of het kunstobject gaat tot het eind van de beurs in opslag. Alles wat je op TEFAF ziet en aan kunt raken is echt! Kwaliteit en expertise zijn de grootste drijfveren voor onze beurs.”

Dat zie je ook aan de aankleding; de enorme hoeveelheden van de beste kwaliteit bloemen bijvoorbeeld.

“Naast de kwaliteit van de handelaren en de kunst worden inderdaad de bloemen altijd genoemd. TEFAF streeft ernaar om de bezoeker elk jaar opnieuw te verrassen met een spraakmakende entreehal waarin vaak de bloemen een hoofdrol spelen. De entreehal moet de mensen de ‘boze’ buitenwereld laten vergeten, waar ze wellicht in de file stonden, moesten wachten bij de garderobe en hun toegangstickets werden gecontroleerd. Natuurlijk proberen we alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, maar je moet niet vergeten dat we een bijzondere doelgroep hebben. De eerste dagen van de beurs zijn alle gasten genodigden van onze handelaren. Zij selecteren hiervoor hun beste klanten die vaak met privéjets een bezoek brengen aan TEFAF. Deze gasten logeren vaak in de beste en duurste hotels ter wereld en krijgen op veel plaatsen een echte VIP-behandeling. Wij doen ons uiterste best om hen deze ervaring ook op TEFAF te bieden. Hoewel we natuurlijk ook veel museumbezoekers en andere geïnteresseerden hebben, blijft onze belangrijkste doelgroep de koper van de kunst.”


Ben je tevreden over de laatste editie? “Absoluut, op alle fronten! De bezoekersaantallen waren precies wat we hadden ingeschat. De twee openingsdagen voor de beste klanten van onze internationale deelnemers waren een succes. De verkopen zijn goed gegaan. Natuurlijk is er elk jaar weer ruimte voor verbeteringen en daar zijn we nu alweer druk mee bezig. Over precies één maand start de aanmeldprocedure alweer voor komende editie. Daarom zijn we naast de afhandeling van afgelopen editie nu al druk bezig met het opstarten van deze nieuwe cyclus. Iedereen, handelaren en toeleveranciers, moet zich ieder jaar opnieuw bewijzen. Hoor je er nog bij? En kun je nog mee op dit wereldniveau?

TEFAF is voor mij de afgelopen 19 jaar nooit saai geweest. Ieder klein puzzelstukje dat we kunnen verbeteren krijgt net weer een andere vorm, waardoor ook de andere puzzelstukjes weer moeten worden aangepast. Mijn streven is om altijd voor dat stukje extra te gaan. De kwaliteit zit hem in dat stukje boven de 100%. De persoonlijke aandacht en de finesse. En waarom wachten tot volgend jaar om de verbetering door te voeren als het ook nu kan?” Dus volgend jaar voor jou de 20e TEFAF? “Nee, dit was mijn laatste TEFAF-jaar! Ik heb TEFAF inderdaad mijn hart gegeven; het gaat in je bloed zitten en wordt onderdeel van je DNA. Dat heb ik de afgelopen 19 jaar vol overgave gedaan, maar nu wordt het tijd voor een nieuw avontuur. Komende tijd ga ik een lang gekoesterde droom vormgeven en start mijn eigen bedrijf als zelfstandig project- en eventmanager. De TEFAF-contacten en -ervaringen neem ik met me mee naar de toekomst en ik zie het als een uitdaging om deze kwaliteiten in te zetten voor nieuwe en bestaande projecten. Wellicht kruisen onze wegen zich in de toekomst weer…”

Tekst: Carla van Elst ​Foto's: MECC Maastricht

153 weergaven
bottom of page