top of page

Het monumentale karakter maakt Gooiland uniek



Onbekend maakt onbemind, zo luidt het gezegde. Komende tijd zet Gooiland daarom in op het vergroten van hun naamsbekendheid in Nederland en het aantrekken van nieuwe partijen. Waarom bedrijven en organisaties op hun beurt moeten kiezen voor Gooiland? Gooiland heeft persoonlijkheid, vindt de nieuwe directeur Lydia Baloe. De inrichting en monumentale uitstraling dragen bij aan de beleving tijdens zakelijke evenementen en congressen.


Gooiland werd ontworpen door architect Jan Duiker, vertegenwoordiger van de architectuurstijl het Nieuwe Bouwen; in 1936 werd het gebouw gebouwd. Kenmerkend voor die bouwstijl zijn de toepassing van ruimtelijkheid en veel lichtinval. Met de recente verbouwing zijn die karakteristieken weer teruggebracht.


Foto: Ton Kastermans Fotografie

Lydia Baloe trad in augustus aan als de nieuwe algemeen directeur van Gooiland. Waarom wilde ze de uitdaging in Hilversum aangaan? “Ik was onder de indruk van de verbouwing en wat de locatie te bieden heeft,” antwoordt ze. “Maar er zijn nog wel slagen die we kunnen maken. Ik wil de organisatie naar een hoger niveau tillen. Daarnaast wil ik dat we naar buiten toe meer bekendheid krijgen. Dat zijn mijn voornaamste doelen op dit moment.”

Voorheen waren er vooral vergaderingen en kleinschalige evenementen van partijen waar Gooiland al jaren mee samenwerkte. Na de renovatie en interne reorganisatie, werd er gekozen voor een koerswijziging. Gooiland zegt niet langer overal ja op, maar gaat zich richten op grote zakelijke evenementen, zoals beurzen, bedrijfsfeesten en congressen.


Historie

Over oude gebouwen zijn meestal wel wat verhalen te vertellen en dit geldt ook voor Gooiland. De evenementenlocatie besteedt op subtiele wijze aandacht aan zijn eigen verleden en aan de stadsgeschiedenis van Hilversum. De zalen zijn bijvoorbeeld vernoemd naar tv-persoonlijkheden zoals Mies Bouwman en door het hele gebouw heen zijn oude radio’s en tv’s neergezet. Er is ook een Piet Mondriaan-zaal waar eveneens een bijzonder historisch verhaal achter zit. In de jaren ’80 van de vorige eeuw was de staat van het gebouw erbarmelijk en besloot de gemeente in te springen, legt Lydia Baloe uit. De gemeente had een schilderij van Mondriaan in bezit en verkocht het. Met de opbrengst renoveerden ze Gooiland.


Duurzaamheid

Het monumentale karakter van het gebouw staat niet de duurzame ambities van de organisatie in de weg. In juli ontving Gooiland een Green Key Goud, een internationaal certificaat voor duurzame bedrijven. “Het afgelopen jaar hebben we ons gericht op het verduurzamen van onze bedrijfsvoering. Zo hebben we onze afvalbakken vervangen, doen aan afvalscheiding en hebben het plastic weggehaald op de hotelkamers”, vertelt Lydia Baloe. “We willen niet dat het aan de voorkant goed geregeld lijkt terwijl aan de achterkant alles op een hoop komt.”

Volgens Lydia Baloe past duurzaamheid in het nieuwe beleid van Gooiland en is er binnen de organisatie ook de wil om op dit vlak stappen vooruit te zetten. “We zijn een relatief jonge professionele organisatie en misschien dat we daarom ook daar zo bewust mee bezig zijn.”




Meer weten over Gooiland en de mogelijkheden m.b.t. de organisatie van congressen, beurzen en andere zakelijke evenementen: gooilandevents.nl


Tekst: Anika van de Wijngaard

272 weergaven
bottom of page