top of page

Nieuwe naam en nieuwe propositie


Anno 2019 is AV-techniek een belangrijke randvoorwaarde voor het welslagen van je evenement. Zeg maar gerust: een ‘make or break’. Als de techniek en support niet goed geregeld zijn, is dát wat blijft hangen bij de bezoeker.



Eldon Hutzezon

Gelukkig is er tegenwoordig geen enkele reden meer voor slechte AV-techniek op je evenement. Dat zegt Eldon Hutzezon, sales director rental van MK2/Kinly, die met trots praat over hun huidige en nieuwste aanbod. Een aanbod dat past in deze tijd waarin zowel de eventorganisator als de eventbezoeker verwend is en steeds meer verwacht van de AV-leverancier. “We zien natuurlijk al langer de groeiende vraag naar meer interactiemogelijkheden tijdens events. Bezoekers moeten kunnen meepraten, stemmen, reageren, vragen stellen et cetera. Daarnaast zien we eventorganisatoren die het bereik van hun event verder willen vergroten, door bijvoorbeeld webcasting en narrowcasting in te zetten.

Maar die zich daarbij ook afvragen ‘hoe dan’?

Daar sluiten de nieuwste ontwikkelingen bij MK2 heel mooi op aan.”


Daarmee refereert Hutzezon aan de recente overname van MK2 door Kinly en aan wat dat gaat betekenen voor hun producten- en dienstenaanbod. “MK2 heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een standaard AV-leverancier van hardware, naar een leverancier van hardware én diensten. Zoals het meedenken over de beleving en AV-aankleding van je event. Waarmee we onze opdrachtgevers compleet konden ontzorgen, zodat zij de regie bij ons konden neerleggen. Met de samensmelting van MK2 en Kinly – van oudsher specialist in videoconferencing – schuiven we nog verder op en voegen nu web- en narrowcasting toe aan onze portfolio. Dat biedt nog meer kansen voor eventmanagers. Want waar videoconferencing binnen bedrijfsvoering al een geaccepteerd onderdeel is, zie je dat bij evenementen nog minder.”

Maken eventmanagers zich misschien zorgen over de toegevoegde waarde ervan? “Er is inderdaad een zekere terughoudendheid, vaak door onbekendheid. Zoals je die in eerste instantie ook zag bij de introductie van het fenomeen ‘silent seminar’. Daar was veel discussie over: dan mis je toch de sfeer en de interactie. Maar onlangs hebben wij het ingezet op een event met 1000 deelnemers en dan blijkt dat er veel meer aandacht is voor de spreker, omdat de afleiding zoveel minder is. Zo’n ervaring draagt veel bij aan de acceptatie van de techniek.”

Merk je ook iets van koudwatervrees voor het inzetten van nieuwe technieken? “Ja, en dat begrijp ik wel. Er is een periode geweest waarin nieuwe technieken als RFID of feedback op presentaties in de praktijk nog wel eens kinderziektes vertoonden. Voor een eventmanager die betaald wordt om iets groots neer te zetten, is het dodelijk als een nieuwe techniek niet bijzonder is of, erger nog, niet werkt. Daarom vind ik dat techniek geen zorg moet toevoegen, maar zorg moet wegnemen. Een eventmanager moet zich niet hoeven afvragen: gaat de techniek wel werken? Nee, als wij op tijd met elkaar aan tafel kunnen, dan zorgen wij ervoor dat het werkt. Of we doen het niet.”

Welke ontwikkelingen gaan we de komende jaren zien, (mede) mogelijk gemaakt door de nieuwste AV-technieken? “Hybride events; dus in elk geval live video streaming en narrowcasting en directe interactie met de fysieke en online bezoekers. Dat zijn belangrijke ontwikkelingen. Verder denk ik dat de B2B congressen met een generieke boodschap voor een hele brede doelgroep steeds meer onder druk komen te staan. Mensen zoeken naar specifieke informatie die op hen toegesneden is. Net zoals we niet meer generiek naar dezelfde tv-zenders kijken, maar via zelfgekozen kanalen kijken naar wat we echt willen zien, accepteren we het niet meer dat we bij events dezelfde generieke boodschappen krijgen. De reden om een event te bezoeken heeft veel te maken met de onderlinge verbondenheid die je voelt met andere bezoekers, maar het moet daarnaast een ervaring bieden die je niet thuis ook kunt krijgen. Dat kan bijvoorbeeld met spectaculaire audiovisuele shows en effecten, maar ook met interactieve oplossingen voor samenwerking.”

Heeft de AV-leverancier in die zin een andere rol gekregen bij events? “Ja, van de sluitpost ‘techniek’, zijn we nu de partner die gevraagd wordt mee te denken over hoe het event kan worden neergezet om de doelstellingen te behalen. Wij zien dat onze klanten de techniek veel meer op de voorgrond willen plaatsen: ‘als mijn gast binnenkomt moet hij een wauw-moment ervaren’. Onze focus ligt dan ook meer op de toegevoegde waarde voor het evenement, daar zijn onze commerciële mensen steeds vaker mee bezig. Dat betekent dat MK2/Kinly andere specialismen kan bieden en daarvoor ook andere deskundigen in dienst heeft. Zoals technisch creatieven, videospecialisten, stagedesigners en vormgevers. En niet alleen voor evenementen. Want ook de AV-inrichting van de boardroom moet passen bij het meubilair en gebruiksvriendelijk zijn.”

Tot slot: november 2018 is de overname van MK2 gerealiseerd, vanaf juni 2019 treden jullie onder één naam – Kinly – naar buiten. Is het lastig om een gevestigde naam als MK2 te laten vallen? “Ja en nee. Ja, want je laat daarmee ook een stuk naamsbekendheid los. En nee, want het biedt weer kansen, met name voor onze verhuur- en eventexpertise. Daarom ben ik ook blij met deze overname, die echt mogelijkheden biedt voor een nieuwe propositie met videoconferencing en hoe we dat vertalen naar oplossingen voor zowel organisatoren van events als facilitymanagers van een bedrijf. En daarvoor is Kinly een hele mooie naam.”


Tekst: Carla van Elst

65 weergaven
bottom of page