top of page

Zes tips van Ernst Boekhorst

over het succesvol inzetten van branding en events



Ernst Boekhorst is Head of Brand, Sponsoring & Foundation van ABN AMRO, verbonden aan het ABN AMRO World Tennis Tournament. Het ABN AMRO WTT is een evenement dat, met 47 edities op de teller, staat als een huis. Vanaf vrijwel het begin is ABN AMRO hoofdsponsor van het sportevenement in Ahoy Rotterdam. Uiteraard draait het de hele week vooral om professioneel tennis en competitie, maar daarnaast biedt het evenement meer. Er is een uitgebreid randprogramma voor publiek en voor de bank is het een uitgelezen kans om hun zakelijke relaties uit te nodigen en de banden te versterken. Daarnaast organiseert ABN AMRO inhoudelijke zakelijke seminars op het evenement. Alsof dit nog niet genoeg is, verbindt de bank tegenwoordig ook zijn maatschappelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid aan het toernooi.


Ernst deelt zijn tips voor het succesvol inzetten van branding en het organiseren van grote evenementen:


  1. Je hoeft het niet alles zelf te bedenken, het is ook een uitdaging om goed om je heen te kijken”, vertelt Ernst. Om te innoveren, hoef je niet altijd het wiel zelf uit te vinden. Ook de organisatie van het ABN AMRO World Tennis Tournament bezoekt regelmatig toernooien in het buitenland en haalt daar inspiratie vandaan.

  2. Hoe verleng je de ‘customer journey’? “De tijd dat mensen alleen voor tennis kwamen, is voorbij. Je moet activiteiten erbij organiseren zodat mensen ook eerder komen of blijven hangen”, zegt Ernst. Het ABN AMRO World Tennis Tournament heeft een uitgebreid randprogramma. Wel benadrukt Ernst dat er sprake moet zijn van balans: “We blijven een tennistoernooi, je kunt niet alles doen.”

  3. Organiseer in de aanloop naar een groot evenement – zoals het ABN AMRO World Tennis Tournament – een kleiner evenement om zakelijke relaties alvast te enthousiasmeren.

  4. Een mascotte kan goed werken. Het ABN AMRO World Tennis Tournament heeft Ballie.

  5. Denk na over hoe je een evenement sympathiek onder de aandacht kunt brengen. Elk toernooi heeft assistenten, vrijwilligers en mascottes. Laat ook daar iets van zien in de communicatie, stelt Ernst voor. Het ABN AMRO World Tennis Tournament heeft bijvoorbeeld het evenement vanuit het perspectief van de ballenjongens en -meisjes gefilmd en dit gedeeld met publiek.

  6. Zorg voor een solide organisatie waar ruimte is voor nieuwe (jonge) medewerkers, maar waar tegelijkertijd ook medewerkers met veel ervaring en kennis in zitten.




 

Tekst: Anika van de Wijngaard

Fotografie: Nunes dos Anjos


392 weergaven
bottom of page