top of page

BRKLN: de rebel tussen de cateraars


Begin 2019 is MPS | food & design gestart met een nieuw cateringlabel dat inspeelt op een gebleken behoefte in de markt. De naam van het nieuwe label is BRKLN (spreek uit: Brooklyn). Brandmanager is Maaike Drukker, zij bewaakt vanaf de start de brand-identity. Voor De Eventmanager beantwoordt Maaike 5 vragen over BRKLN.


Waarom een nieuw label?

“Eigenlijk vanuit de behoefte van onze opdrachtgevers. Je hebt niet altijd zin en het budget om in een sterrenrestaurant te eten, soms heb je gewoon zin in de veel simpeler bistro om de hoek. Het mooie high-end imago, het hoge serviceniveau en de creativiteit van MPS | food & design zorgde ervoor dat opdrachtgevers met een kleiner budget, bijvoorbeeld voor een congres of een vereenvoudigde aangeklede borrel voor medewerkers, ons vaak niet eens belden. Omdat ze dachten: dat doen zij toch niet. Maar we doen dat dus wél en zeker grotere projecten – zeg een personeelsfeest voor 500 man – willen we ook heel graag doen. Vandaar ons idee: laten wij een nieuw label opzetten, met een compleet andere uitstraling.”


Hoeveel tijd kost het ontwikkelen van een nieuw label?

“Veel! Als we iets doen, moet het ook goed gebeuren en steken we daar al onze passie in. Het idee ontstond al in juni 2018. Het moest een label worden met no-nonsense, urban food. Op een moderne en trendy manier gepresenteerd, maar wel met een rauw randje. Dat is er nog niet. Er ging veel tijd zitten in het zoeken van de juiste naam. Tot we bedachten: als MPS high-end is, dan wordt het nieuwe label dus het rebelse broertje daarvan. Twee werelden, maar wel in dezelfde stad, zoals Manhattan versus Brooklyn. Brooklyn, ook wel Breukelen, waar we gevestigd zijn. BRKLN, zonder klinkers dus, verwijst naar beide plaatsen. Toen we de naam hadden hebben we een bureau gevraagd om de huisstijl te ontwerpen en zijn we zelf aan de slag gegaan met de brand-identity. Nu, met het lanceren van de website, is BRKLN echt af en gaan we officieel van start.”


Een ander serviceniveau. Minder kwaliteit? Of minder lekker eten?

“Haha, néé! BRKLN is vooral een andere manier van denken. Qua foodproduct is het dezelfde kwaliteit, want afkomstig uit dezelfde keuken, gemaakt door dezelfde chefs, met ingrediënten van dezelfde leveranciers. Het is heel erg eten van nu, waarmee we inspelen op trends: veel vegetarisch en vegan, seizoensgebonden producten, van lokale producenten. Bij MPS mag je een kunstwerk op je bord verwachten en bij BRKLN gewoon vet lekker eten. De presentatie en het serviceniveau zijn wél anders. Denk: geen plateaus met 6 verschillende amuses, maar een houten plank met 50 mini-worstenbroodjes, natuurlijk wel van Houben, dat zijn de allerlekkerste.


Bij BRKLN hebben we ook maar één foodbook, dat verandert met de seizoenen. Eén foodbook betekent dat we niet conceptmatig of op maat werken, wat altijd duurder is omdat je meer investeert in presentatie. Eén foodbook betekent ook dat we, omdat we alles op locatie bereiden, makkelijk iets kunnen doorzetten naar een volgend event. Ook dat drukt de kosten, bovendien werken we zo mee aan het verminderen van de waste als gevolg van no-show.”


Hoe integreer je BRKLN in je organisatie, waar mensen gewend zijn aan high-end MPS?

“Het hele team weet waar BRKLN voor staat en wat we ermee willen bereiken. Het foodproduct moet gewoon goed zijn, dus het keukenteam kan werken zoals ze dat altijd doen. Alleen maken ze voor BRKLN producten van een iets ander culinair niveau, simpeler of misschien minder uitdagend, maar zij vinden het dan weer leuk om daar iets moois van te maken. What you see, is what you get. En bij de start van BRKLN hebben we aparte trainingen gegeven voor servicemedewerkers, om duidelijk te maken waar we voor staan en wat we willen bieden met de drie labels: MPS | food & design, BRKLN en MPS | people.”


Op welke manier ga je met BRKLN de markt bewerken?

“Om te beginnen door iedereen – zowel huidige als nieuwe klanten – die op zoek zijn naar een meer vereenvoudigd, maar toch verrassend cateringproduct, te laten weten dat ze daarvoor bij BRKLN terecht kunnen. Verder focussen we op de congresmarkt en op personeelsevenementen vanaf 200 personen. We willen met BRKLN graag reuring maken in de cateringwereld. Wij willen de rebel tussen de cateraars zijn. Net even anders. Verrassend lekker eten voor iedereen, op elk event. Precies zoals onze opdrachtgever dat wil. Wereldse recepten, lokale ingrediënten, met plezier gecreëerd. Dat is wat we doen. Dat is wie we zijn. En dat maakt ons bijzonder.”


Tekst: Carla van Elst

 

672 weergaven
bottom of page