top of page

Een sterker cultureel programma door zakelijke verhuur

Hoe vinden cultuurlocaties de balans tussen hun eigen programmering en de zakelijke verhuur? Claudius Kuiper van de Melkweg in Amsterdam en Dirk Slootbeek van Podium De Vorstin in Hilversum zijn verantwoordelijk voor de zakelijke verhuur binnen hun organisaties en hebben dagelijks te maken met deze vraag. Recent werden deze twee poppodia lid van het Platform Cultuur Locaties (PCL) dat steeds meer concertzalen wil betrekken in het netwerk.

De Melkweg, gevestigd in een oude melkfabriek aan de Amsterdamse grachtengordel, organiseert jaarlijks honderden concerten en eigen culturele evenementen. Sinds een paar jaar richt de locatie zich ook op de verhuur aan externe partijen, maar de afstemming tussen eigen programmering en zakelijke verhuur luistert nauw. “Onze zaalverhuur is eigenlijk een klein onderdeel van wat we doen,” zegt Claudius Kuiper. Hij vertelt dat de verhuringen meestal niet ver vooruit worden aangenomen of ingepland. “Je wilt toch de zalen beschikbaar houden voor als je plotseling een beroemde artiest kunt boeken.”

Het aantal verhuringen per maand is dus afhankelijk van het aantal concerten in de Melkweg. In de drukkere concertperiodes is er daardoor nauwelijks ruimte, terwijl in de rustigere maanden er meer speling is. Zo nemen de verhuringen in augustus en september toe omdat veel artiesten dan op festivals staan, aldus Claudius. Het gaat niet alleen om aanvragen van commerciële bedrijven, maar ook de gemeente Amsterdam, scholen en studentenverenigingen benaderen de Melkweg voor hun evenementen.


Cultuur en zakelijk

Een zakelijk evenement of congres tegelijkertijd met concerten, dat is ingewikkeld in de Melkweg. “Alles zit hier dicht op elkaar,” legt Claudius uit. Er moet rekening worden gehouden met geluidsoverlast maar ook met de publieksstromen. Toch zijn het juist het karakter en de uitstraling van het Amsterdamse poppodium die externe partijen doen besluiten om contact met hem op te nemen, merkt hij. Daarnaast is het poppodium ook regelmatig een locatie voor muziek-gerelateerde evenementen. Juist die evenementen passen goed bij de Melkweg, vindt hij.

Claudius Kuiper is in zijn eentje binnen de organisatie van de Melkweg verantwoordelijk voor de zakelijke verhuur. Dit was voor hem een belangrijke reden om lid te worden van PCL. Dat biedt hem naar eigen zeggen de mogelijkheid om contact te leggen met andere eventmanagers en met hen te sparren over de relatie tussen culturele doelstellingen en zakelijke verhuur. Hij beschrijft dat als een spagaat waar niet alleen concertpodia, maar ook musea en theaters mee te maken hebben. “Je komt dingen tegen waar we allemaal tegenaan lopen,” zegt hij. “Het gaat dus ook om kennisneming van zaken waar je eigenlijk gezamenlijk mee bezig bent.”


Netwerk

Ook Dirk Slootbeek van Podium De Vorstin in Hilversum is van mening dat PCL als netwerk van verschillende cultuurlocaties inspiratie biedt voor het verbeteren en stroomlijnen van de zakelijke verhuur binnen zijn eigen organisatie. Hij sloot zich recent aan als lid, in eerste instantie om nieuwe contacten op te doen en zijn netwerk uit te breiden.

Daarbij vindt hij niet alleen het contact met andere concertpodia die zijn aangesloten interessant, maar ook dat met de musea en theaters. “Andere poppodia hebben natuurlijk snel een voorkeur, maar vaak is de zakelijke verhuur bij podia nog niet zo groot,” zegt hij. “Andere organisaties kunnen ook creatieve oplossingen hebben voor iets waar jij net mee begint.”


Versterkende aanvulling

De Vorstin begon ruim negen jaar geleden met de zakelijke verhuur voor de audities van The voice of Holland, na een ingrijpende renovatie van het gebouw. Het concertpodium had toen nog niet eens een eigen muzikale programmering, aldus Dirk Slootbeek. De verbinding met de mediabedrijven in Hilversum is na de opnames van The voice blijven bestaan. De Vorstin is inmiddels de thuisbasis voor zowel radioprogramma’s, zoals AVROTROS Muziekcafé, als evenementen van mediabedrijven. Daarnaast kloppen andere commerciële bedrijven en opleidingsinstituten zoals het ROC Hilversum regelmatig bij De Vorstin aan.

Dirk verwacht dat zakelijke verhuur de komende jaren een belangrijker onderdeel gaat worden binnen de programmering van De Vorstin. De zakelijke verhuur is volgens hem niet zozeer gericht op het binnenhalen van financiering om de eigen programmering te bekostigen, maar dient juist als aanvulling op de programmering en het versterkt het programmaprofiel van de organisatie. Hij spreekt daarom ook eerder over samenwerking met partijen dan over commerciële verhuur. “We richten ons op evenementen die verwant zijn aan wat wij doen als poppodium en willen de verhuur ook onderdeel maken van ons programma,” vertelt hij. “De muziekprogrammering blijft onze hoofdzaak, maar de zakelijke verhuur gaat meer naar de programmering toe. Het is een versterkende aanvulling.”


Tekst: Anika van de Wijngaard


 

bottom of page